dinsdag 26 april 2011

Een klein tussenspurtje, en toch terplaatse blijven trappelen !!!

Een klein tussenspurtje.
Een verslag van een week Lissabon. Van maandag 18.04 t.e.m. maandag 25.04.


Maandag 18.04: Marateca - Lissabon. (75Km.).
---------------------
Na de uitgeregende rustdag van gisteren ben ik vandaag tot in de portugese hoofdstad gebold. De laatste 20km is het echt puzzelwerk om tot in het centrum te geraken. Met de fiets moogt ge vele wegen uiteindelijk niet meer op en wordt je voor een voldongen feit geplaatst. Ik veeg er ten lange duur m´n voeten aan en fiets langs razend verkeer de rivier de Taag over via de Ponte de 25 Abril (dag van het einde van de dictatuur in Portugal).
Toeteren, claxonneren, van hun kl*ten maken,... een eerder hallucinante beleving om zo de stad binnen te duikelen.

Ook deze gast is in de war en verstrooid. Het drukke verkeer scheurt onder hem/haar door.


De brug van de 25e april heeft iets weg van de Golden Gate in San Francisco, niet.








Dinsdag 19.04: Lissabon.
---------------------
Lissabon is een schitterende stad, één van de beteren vind ik zelf.. Als de lentezon schijnt is ze onovertroffen en deugddoend. Helaas, tis meestal gene vette hier wat het weer betreft. In tegenstelling tot in Belz (lees ik in de krant) regent het hier bijna heel de dag ´ouwe wijven´ en komt het zonnetje maar heel sporadisch door de wolken heen piepen. Ik peins dus dat deze 2 foto's een paar dagen later getrokken zijn! En het mooie weer bij jullie is jullie van harte gegund.




Gisterenavond heb ik een bed in een prachtig hostel kunnen regelen. Het Living Lounge Hostel is eigenlijk pure klasse, zeker voor de prijs van... 18€/nacht, inclusief een uitgebreid en niet te missen ontbijt met vers fruitsap, verschillende soorten brood en beleg, eieren, koffie, thee en... pannenkoeken!
Een loungy, artistieke sfeer.

Een plaats voor kunstenaars?
Let op de fotograaf achteraan in de spiegel. Bewust of per ongeluk?








Woensdag 20.04: Lissabon.
--------------------
Rondhangen.
Lissabon is o.a. bekend om z´n trams. Trammetjes die bij ons in het museum staan schieten hier als rammelende vehikels aan een duizelingwekkende snelheid door de nauwe en steile straten van de stad. Soms denk ik echt dat ik in een... attractie van Bobbejaanland zit! Amai.










Donderdag 21.04: Lissabon.
--------------------
In de voormiddag... word ik uit m´n ´hotelsuite´ gezet. Elke kamer, elk bed is op voorhand gereserveerd voor het paasweekende.
Maar in Lissabon zijn ze blijkbaar zeer begaan met het welzijn van hun klanten en toeristen en de receptioniste belt zolang rond totdat ze een bed gevonden heeft in de buurt. Ik heb geluk en word naar het zusje/broertje van het Living Lounge Hostel, het Lisbon Loung Hostel, gestuurd.
Opnieuw een erg leuke plaats voor een erg schappelijke prijs. In Lissabon kennen ze er iets van.
De jeugdherberg is dood, leve de hostel.
Hostels, alias jeugdherbergen, stoffig en spartaans?
No way, ze zijn hipper, comfortabeler en schoner dan ooit.
Een schitterende service, gratis internet heel de dag, relaxt volk rondom en ´s avonds de mogelijkheid om uitgebreid te dineren voor heel weinig geld (8€). Heel lekker, veel, wijn en (een) glaasje(s) porto inbegrepen.



Echt, als iemand Lissabon in de toekomst wil ontdekken, kan ik iedereen deze 2 hostels, goedkope, leuke en sociale slaapgelegenheden voor mensen van alle leeftijden, van harte aanbevelen.








Vrijdag 22.04: Lissabon.
--------------------
Zaterdag 23.04: Lissabon.
--------------------
Zondag 24.04: Lissabon.
--------------------
Goede Vrijdag, Paaszaterdag en Paaszondag zijn op z´n minst regenachtig te noemen! Wat een hondenweer hier! Oh was ik maar bij moeder thuis gebleven!
Door de regenbuien door hang ik toch nog af en toe de toerist uit.


Het laatgotische fort, Torre de Belem. Vanaf deze plek zijn de grote ontdekkingsreizen begonnen. ( o.a. Vasco da Gama, Maglehaes,...).


Het monolitische beeldhouwwerk Padrão dos Descobrimentos. Het monument van de ontdekkingen herdenkt de grote portugese zeevaarders. Ze zingen de fado (typisch portugese muziek) uit heimwee.


De Elevador Santa Justa, een curieus kunstwerk van staal dat door een leerling van Eifel werd gebouwd.

Philippe Gilbert wint op indrukwekkende wijze Luik- Bastenaken- Luik. Een klein tussenspurtje brengt hem op het hoogste podium. Ik blijf voorlopig hier in Lissabon ter plaatse trappelen.
Het weer nodigt niet uit om verder te fietsen en nu ergens een vrije kamer vinden is ook niet evident. Dus blijf ik nog maar een paar dagen hier rondslenteren, ik amuseer me wel.








Maandag 25.04: Lissabon.
--------------------
Tis vandaag opnieuw beter weer en de mensen komen massaal op straat om de herdenking van 25 april te vieren en tevens... om te betogen!
De Portugezen hebben het op dit moment erg te verduren. Het is crisis hier. Door enkele gesprekken kom ik te weten dat een gemiddeld maandinkomen ongeveer 800€ bedraagt, werklozen (18% van de beroepsbevolking) krijgen amper 300€/maand omdat ze vooraf veel minder sociale zekerheid betalen. Er is onrust onder de bevolking, de prijzen schieten hier de laatste tijd de hoogte in.
Het leven is hier namelijk bijna even duur als in België. Sigaretten, pinten, diesel (1,55€/l), Super (1,70€/l).

Dus mensen thuis, niet te hard klagen hé!






Het wordt vree tijd dat ik eerdaags terug in actie schiet.
Op vrijdag 20 mei, dus nog maar een goei dikke 3 weken vanaf nu, wil ik terug thuis zijn.
´s Anderendaags kan ik dan samen met de bende m´n ploegske Standard de Liège gaan aanmoedigen op de Heizel in Brussel.

DE 2e KEER OP EEN WEEK TIJD EEN BEKER IN DE LUCHT STEKEN !!!
BRRR. IK KRIJG ER NU AL KIPPENVEL VAN.
EN NOG MEER... OM IEDEREEN TERUG TE ZIEN !!!


Het wordt kilometers vreten. Ik ben er nog meer dan 2000 van huis. Misschien neem ik hier of daar wel een binnenwegske langs een bus- of treinstation. Haha, born to be free.

En moest er misschien wat volk zijn dat tijd heeft, congé kan nemen en het vooral plezant zou vinden om eventueel op het eind nog een dagje of 2 á 3 mee te fietsen en nog 1 of 2 keer ergens te overnachten?
Hier ongeveer het schema van de laatste 3 dagen.

* Woensdag en/of donderdag 18 en 19 mei ben ik ergens rond de kanten van Rijsel (Lille), Poperinge, Ieper, Dranouter,... .
* `s Anderendaags vrijdag 20 mei hoop ik in de vooravond in Looi of Vorst een pint gaan te drinken.

M´n 4 maten die in het begin van de reis even meegefietst hebben, kun je altijd contacteren voor wat meer info hieromtrent.

1º-- Hans Bulckaen -- 0477483350 -- hans.bulckaen@skynet.be
2º-- Wim Geukens -- 0475920861 -- wim.geukens1@telenet.be
3º-- Patrick Theys -- 0477301254 -- patrick.theys@dvvlap.be
4º-- Jo Theys -- 0474991608 -- jo.theys1@telenet.be


Ciao everybody, tot binnenkort.

... En oh ja Kimmeke, 5 verslagen op nog geen maand tijd. Ge wordt nogal verwent hé juffrouw!

11 opmerkingen:

  1. Hey Tess,
    weer genoten van je verslag. Weinig spectaculaire gebeurtenissen laatste tijd, buiten natuurlijk je 5***** all-inn verblijf in dat drankvrije luxe domein. Het begint stilaan af te korten hé, klaarmaken voor de laatste kilometers à la Gilbert. Doe da nog goe en voorzichtig de laatste weken hé. Amusement nog en schol !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amaaaaaaaai, wat een verwennerij, ik ben er niet goed van! Heel goed van u dat ge toch nog aan ons (mij) denkt! groetjes van iedereen, ook van tant jose en nonkel fons!
    Nog veel plezier en tot snel!!!

    Kim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heey Marc !

    Wanneer zijt gij vrijdag ongeveer thuis, want wij zijn dan naar school ?? :)

    Groetjes Sara !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. kim testelmans5 mei 2011 om 11:42

    Nu vrijdag al ???? Amaaaaaaai!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. aahnee ;d ik bedoel woensdag 18 mei ??


    Sara

    BeantwoordenVerwijderen
  6. kim testelmans7 mei 2011 om 12:48

    Vooruit Marc spoeit u ma e beetje e!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Testelmans Kim19 mei 2011 om 11:16

    Ge zou blij moeten zijn dat ik af en toe is reageer op je verhaaltjes want van andere familieleden is niet veel te bespeuren!!
    Tot 1 van de dagen!!!

    Kim

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hij was vorige week bij ons voorbij geweest (Poperinge/Abele - Belgie) Hij kwam het café binnen met de vraag naar hotel en die zelfde nacht kon hij overblijven bij een klant :-) Met Vele Groeten en veel succes, Simon (barman :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kim Testelmans22 mei 2011 om 12:14

    Wel Marc, waar blijft dat verhaal van je avontuur met die klant?! :)

    BeantwoordenVerwijderen