dinsdag 5 april 2011

Het verhaal van Jesus Léon.- Deel 2.

Enige tijd later dan voorzien volgt hier het verslag van de laatste 3 weken in het zuiden van Spanje en de eerste dagen in Portugal.
Het verhaal van Jesus Léon van een paar dagen geleden heeft hier en daar wat voor ongeloof gezorgd, zelfs ongerustheid bij een paar mensen, maar het merendeel van de reacties, telefoons, sms-jes en mails waren positief en een hart onder de riem voor me.
"Doen kerel als ge de kans krijgt" was de teneur!

Hieronder dus wat meer uitleg over m´n verdere reisplannen en het verslag van vrijdag 11 maart t.e.m. woensdag 6 april.





Vrijdag 11.03: Almeria- Adra. (80Km.).
--------------------
Na de val van vorige week is dit de 1e keer dat ik terug op m´n fiets kruip voor een langer ritje. Op de kaart te zien een ´piece of a cake-tochtje´, een goeie 55 á 60 kilometer zonder noemenswaardige hindernissen.
Ondanks nog ferme last aan m´n onderarm is het weer fijn buiten te zijn, in de natuur, de zon op mijne knikker.
Er zijn echter ook een paar grote minpunten. Op het eind van de rit blijkt dat ik... 80km afgezien heb. Elke kilometer worstelend tegen een zeer stevige tegenwind, gene ene meter heb ik voor niks gekregen en de binnenweegjes langs de kust zijn in erbarmelijke staat en bollen helemaal niet.
En ook het landschap onderweg is niet erg pittoresk te noemen. Hier en daar liggen wel enkele mooie baaien en stranden tss. de rotsen in, maar eigenlijk wordt de gehele kust tussen Almeria en Motril (ongeveer 150km) in beslag genomen door uitgestrekte kasgebieden waar het hele jaar door allerlei soorten fruit en groenten worden geteeld.
Het eigenlijke woestijnlandschap werd hier omgetoverd in een ´witte zee´ van tuinbouwkassen en serres.




De enigste troost die ik onderweg heb is dat ik toch nog heel veel andere wielertoeristen voorbijsteek en lachend achter me laat. Ze zitten te puffen en te hijgen en geraken gene meter vooruit tegen de wind in.
´t Zijn de zwarten uit Senegal, Mauretanië, Guinea, Ivoorkust, enz... Seizoensarbeiders op hun krakkemikkeligge fietsjes!!!






Zaterdag 12.03: Adra- Motril. (65Km.).
---------------------
Same shit as yesterday.






Zondag 13.03: Motril- Granada. (65Km.).
-------------------
60Km, 70km, 80km of zelfs 100km! Dat zijn toch geen afstanden hoor ik sommigen denken.
Windaf, bergaf, goed bollend wegdek, freewheelend natuurlijk niet. Maar als ge elke meter moet sleuren, trekken, duwen, bonken, stampen, bergop, wind tegen dan weet ge het wel!
Vandaag ook weer zo´n leuk ritje. 65Km vanaf zeeniveau naar één van de mooiste steden in Zuid-Spanje, Granada. De stad ligt op 720m boven de zeespiegel. Amai, ik heb er weer ERG VAN GENOTEN!
´s Avonds in het schemerdonker het eerste het beste betaalbare hotel binnengestapt.
Helemaal naar de kl*ten, totaal naar de tering van ocharme... 65 kilometerkes.






Maandag 14.03: Granada.
--------------------
Dinsdag 15.03: Granada.
--------------------
Paar dagen ronddwalen, slenteren over de lommerlijke straten en pleinen van Granada. Ongetwijfeld één van de meest interessantste steden in Spanje.



De indrukwekkende kathedraal, gebouwd tss. 1523 en 1712, is een ontwerp in gotische stijl. Een renaissancemeester zette het werk voort en de kathedraal werd uiteindelijk in opdracht v/d katholieke koninging Isabel afgemaakt en werd een meesterwerk van spaans classicisme. Kan er nog iemand volgen!?

Granada is natuurlijk ook de stad van het schitterende Alhambra. Zonder twijfel het meest emblematische monument van de stad,... lees ik ergens. Het was het laatste bolwerk en bastion v/d Moren (Arabieren en Berbers uit Noord-Afrika) die Spanje Al-Andalus noemden.
Imposant als een reus troont dit moorse paleis boven de stad uit. Rond het Alhambra is ook veel te zien en de natuur en het bouwwerk aan de buitenkant zijn op zich al meer dan een bezoek waard. Dit samenstel van paleizen, vestingswallen en koninklijke verblijven wordt als één van de mooiste ter wereld beschouwd en is door de unesco tot werelderfgoed verklaard.




Het is de meest bezochte plaats in Spanje. Dagelijks betalen er gem. zo´n 7500 mensen een kaartje van 12€ om er alles gaan af te zien. Er is zelfs een bezoekersquota vastgelegd zodat het niet TE wordt.
Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat de beleving en het enthoesiasme van me voor deze plaats eerder buiten het complex ligt dan binnenin. Maar tis zeker een plaats om eens gezien en gevoeld te hebben.








Woensdag 16.03: Granada- Sierra Nevada- Granada. (70Km. heen en terug).
---------------------
Granada is het perfecte vertrekpunt voor een ontdekkingstocht door de Sierra Nevada, de hoogste bergketen van Spanje en op de Alpen na zelfs van Europa. Vanuit de stad loopt de GR-420, de hoogste bergweg van Europa. Ik neem een bus en via deze weg wordt je gedropt in het skistation van Pradollano op 2150m hoogte. 28 Kilometer stijgen met een hoogteverschil van 2150- 720= 1430 meter.
Het heeft nog goed gesneeuwd deze nacht, maar de zon schijnt af en toe door de wolken heen en ook niet-skieërs kunnen hier de skilift nemen. Zelfs helemaal tot boven op de Pico de Veleta, de op één na hoogste berg van Spanje op 3394m.



Velen weten het niet maar hier in het zuiden van Spanje, in vogelvlucht nog geen 50km van de kust, liggen meer dan 60km skipistes en de laatste stoeltjeslift brengt je tot op een hoogte van rond de 3400m hoogte.
De Siera Nevada is tot eind april praktisch jaarlijks sneeuwzeker en hier werd zelfs al een wereldkampioenschap geskied.




De terugweg naar Granada doe ik natuurlijk... per fiets.
28 Kilometer naar beneden suizen aan één stuk laat ik niet door anderen van m´n bord eten. Maar tis verdorie koud en miezerig als ik me naar beneden smijt.



Verder beneden wordt het aangenamer en is het te doen in het mager zonnetje.









Donderdag 17.03: Granada- Alhama de Granada. (70Km.).
-----------------------
Naar Alhama gefietst (niet het Alhambra), een dorp 70km in het binnenland rond Granada. De eerste 30 á 40km blijven de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada de bovenhand houden in het decor.


Tis een pittig ritje met veel bergop en bergaf en onderweg zie ik een paar wilde gemsen die tegen de bergflanken zitten op te lopen. Bijna tegen vertikale wanden springen ze van de ene rots naar het andere rotsblok. Als ik een foto wil maken... maken zij zich op 1, 2, 3 uit de voeten.







Vrijdag 18.03: Alhama de Granada- Torremolinos. (110Km.).
--------------------
Veel bergaf vandaag. Bijtrappen op de grote molen door een bij momenten betoverend landschap. Wat wil een mens nog meer?









Zaterdag 19.03: Torremolinos.
----------------------
Zondag 20.03: Torremolinos.
----------------------
Maandag 21.03: Torremolinos- Marbella. (80Km.).
-----------------------
Dinsdag 22.03: Marbella.
---------------------
Woensdag 23.03: Marbella.
---------------------
Torremolinos en Marbella. Het Blankeberge en Knokke van de belgische kust.
Veel is er niet te zien, maar dat geeft niet.
Krant- pinten- goed eten- TV kijken- lezen- af en toe een gesprek met iemand- een beetje lopen- lui zijn- vervelen-...
Deze morgen laat opgestaan en deze avond vroeg gaan slapen.
Ik moet goed uitgerust zijn. Ik zit met de poepers voor de rit van morgen! 35 Kilometer klimmen vanaf de kust tot op een hoogte van 1100m, daarna 15km terug naar beneden tot in Ronda, op 700m hoogte. Brrr... .






Donderdag 24.03: Marbella- Ronda. (60Km.).
-----------------------
Ik heb het gehaald als ik rond 6u ´s avonds Ronda binnenfiets. Het is zelfs nog een beetje meegevallen! Heel lang bergop, dat wel, maar het stijgingspercentage ligt nooit hoger dan 8% en dat is... nog juist te doen.
En de laatste 15km was terug in dalende lijn, zodus.
En ja, ik ontzie niemand, maar vooral mezelf niet. Ik ben een bijter die zelfs als het licht uit is nog... helder ziet. Ha-ha-ha.

Is dit nu ne bergaf of ne bergop!?






Vrijdag 25.03: Ronda.
------------------
Een leuke stad met een flinke dosis sfeer, een gezellige drukte, gezonde lucht en een zon... die steekt. Yiep, aangenaam vertoeven hier op de pleintjes en terraskes.
Een indrukwekkende kloof snijdt de stad in tweeën en de Puente Nuevo (nieuwe brug) over de rivier de Tajo verbindt de 2 stadsdelen.













Zaterdag 26.03: Ronda- Arcos de la Frontera. (90Km.).
--------------------
Af en toe prachtige panorama´s langs de weg. Dichte bossen van kurk- en steeneiken.
Echt, een mooie schilderachtige route... met den auto!!!
Pfff...









Zondag 27.03: Arcos de la Frontera.
------------------
In de voormiddag het witte stadje en haar gotische kerk gaan bezichtigen.



Ik heb veel tijd, een beetje rondneuzen, en in *La Tasquita* geweldig in de drank gevlogen.




Een beetje filosoferen, fantaseren, wegdromen, en van het één komt het ander.
Een jaar lang de hort op, het echte reizen, vrij zijn als een vogel, ´t kan niet lang genoeg duren. De tijd gaat niet snel vooruit, maar... vliegt vooruit.
En eigenlijk zijn we allemaal dromers en fantasten. De één droomt van dit, den andere van dat en reizen is één van de dingen die ik het liefst doe. Ik fantaseer er ook het meest over.
En ach, we zijn natuurlijk allemaal een beetje zonderling en vertellen we onszelf niet allemaal verhaaltjes!
De pinten doen hun werk.
Christoffel Columbus, afkomstig uit deze streek, de man die de kust achter zich durfde laten en wel zou zien waar hij zou uitkomen.
Wel, hij inspireerd mij en ik neem in *La Tasquita* pen en papier en ik schrijf een verhaaltje over... Jesus Léon!!!
Jesus Léon, de man die vele avonturen beleefd en me meevraagt op z´n volgende trip. Haha!...








Maandag 28.03: Arcos de la Frontera- Sevilla. (110Km.).
-------------------
Deze morgen opgestaan met een zware kop en wat krabbels op een velletje papier. Ik ga het nog niet wegsmijten, ik maak er misschien... een 1-aprilgrap van.

En het ´echte´ verhaal van Jesus Léon!?
Dat gaat als volgt.

Jesus Léon woont ergens in de bergen van Andalusia in een mooi traditioneel spaans huisje, een cortigo, heeft een moestuin, wat olijfbomen, voedert ´s ochtends zijn schapen, geiten en varkens, houdt ´s middags een siesta met z´n madamme, speelt daarna met zijn kinderen die van school thuis gekomen zijn en gaat ´s avonds een glas wijn drinken en muziek maken met z´n vrienden in het dorp.



Op een dag raakt Jesus Léon in de bar aan de praat met een Engelsman.Die is helemaal verrukt over Jesus Léons iberico jamon de pata negra (ham) en stelt hem voor om samen een vleesbedrijfje te starten.
" Als we dat goed aanpakken, dan veroveren we eerst dit dorp, dan geheel Andalusia, Spanje en daarna misschien zelfs de rest van de wereld. Misschien kunnen we wel naar de beurs en als alles een beetje meevalt is de kans groot dat je over 10 á 15 jaar miljonair bent", zegt de Engelsman.

"Miljonair" peinst Jesus Léon, "en dan"?!

De Engelsman antwoordt: "Dan zou je van dat geld voor de rest van je leven rustig op een boerderij kunnen gaan leven. Wat schapen, geiten en varkens houden voor de lol. Je kan dan elke dag een siestakke doen, met je kleinkinderen spelen en ´s avonds ga je rustig een glaasje drinken met je vrienden en wat muziek maken in het dorp".



De rit vanuit Arcos de la Frontera naar Sevilla is goed te doen. Geen bergen meer en windstil.






Dinsdag 29.03: Sevilla.
----------------
Sevilla: Kerken, torens, parken,tuinen, pleinen, gezellige terraskes... en goe weer.
Een bezoekje aan het Plaza de Toros uit 1761.



Het seizoen begint pas dit weekend (begin april) dus toch wel spijtig dat ik het niet live kan meemaken.
Alhoewel, als ik navraag doe vertellen ze me dat 11.500 v/d 13.000 plaatsen voorbehouden zijn aan de abonnees en dat het aardsmoeilijk is een inkomticket te bemachtigen.
´t Lijkt wel Standard, alleen betalen ze hier veel en veel meer om een goede plaats te hebben. Terwijl wij in Luik nog altijd voor een goei 200€ 15 matchen kunnen bijwonen betalen ze hier tot... 3.414€ voor 18 ´bullfights´.
Echt wel veel geld niet, dat stierengedoe leeft hier precies.



Buiten staat het standbeeld van Curro Romero, de... Eddy Merckx onder de matadors.









Woensdag 30.03: Sevilla.
----------------------
De lente is al een hele tijd aan de gang en begint hier vroeg. Al een week of 3 staat hier alles in bloei en is het weer aangenaam.
Alhoewel ze vandaag toch overdrijven!
30º! D´r zal veel gedronken moeten worden om het risico van uitdroging tegen te gaan.



Er zijn prachtige, stille tuinen met palmbomen, terrassen, fonteinen en paviljoenen. Genieten v/d rust in het anders vrij drukke Sevilla (700.000 inw.).



Het Plaza de España, een halfrond plein waar de 1e wereldtentoonstelling hier van 1929 werd gehouden.


En de kathedraal me de toeristische paardjes vooraan.








Donderdag 31.03: Sevilla.
---------------------
Sevilla had dus 2 wereldtentoonstellingen. Eén in 1929 en de andere in 1992. De architectonische nalatenschap van deze laatste voert hier nog steeds de boventoon. Sevilla herdacht met Expo´92 de 500e verjaardag van de ontdekking van Amerika. Het was vanuit de haven van Sevilla dat de karvelen van Christoffel Columbus naar de nieuwe wereld zeilden.
Ik ga een kijkje nemen in de haven, neem een foto v/e boot en maak m´n 1-aprilgrapje voor morgen af.
De Expo heeft nog wel iets, maar ook zijn vele gebouwen, pleinen en tuinen compleet verwaarloosd en overwoekerd met onkruid en andere planten.
Ach, ´t heeft ook wel z´n charme vind ik.







In de namiddag ga ik er opnieuw stevig tegenaan en... stort me in de drank en de tapas. Sevilla is de bakermat van de tapas en het is een echte traditie hier. Tapas bestaan in alle vormen en maten, van koud vlees of kaas tot zorgvuldig bereide warme gerechtjes. (1 tot 3€/stuk).
Ossenhaas in sherry, duif of kwartel met een sausje, gestoofd kalfsvlees, gebraden lamsvlees met tomaten, aardappelen en tijm,...
Of te wel ´punto de solomillo en sherry, poloma o condiner en salsa, ragut de tenera, cordero al horno,...´.
Hmmm, lekker en overal een grote pint bij. Kan iemand me eens wat discipline aanleren???

Dat het traditie is blijkt ook uit het interieur v/d meeste tapasbars.
Donker, veel hout en veel foto´s aan de muur. Zo hoort het.


Portret van de echte `JESUS´.



De bars worden ook overal opgefleurd met azulejo´s (gekleurde tegels die samen 1 geheel vormen) en binnenin begroeten de... stierenkoppen u hartelijk.




´s Avonds duurt het een paar uur eer ik m´n hotel terugvind. Ik weet de naam ervan niet meer, geen straat. Ik weet niks meer. Nada, niente, nothing,...










Vrijdag 01.04: Sevilla- Huelva. (110Km.).
-------------------
De boten liggen vredig te wachten in de rivier de Guadalquivir op hun lading.
Als ze uitvaren zal ik er niet opzitten al had ik er pertang goesting genoeg in.
De golven tegen de boeg en het zachte kraken van de boot.
...

Ach, zo lang je droomt leef je hé!



Het fietstochtje van 110km vanuit Sevilla naar Huelva is ´a nice one´.
Windaf, geen bergen.
Waarom kan dit eens niet een keer meer?







Zaterdag 02.04: Huelva.
-----------------
Rondhangen.






Zondag 03.04: Huelva (Spanje)- Tavira (Portugal). (75Km.).
------------------
Spanje achterlaten, Portugal binnenvaren.
Tavira is een prettig stadje, maar wat... spreken ze hier moeilijk.


Enkele sfeerbeelden van onderweg.





Maandag 04.04: Tavira- Albufeira. (75Km.).
--------------------
Onderweg passeer ik het bordje met ´CONCEIÇÁO´ op.
Mijne maat Flipke noemt zichzelf graag Sergio, de voornaam van de enige en echte Sergio Conceiçáo.
Flipke komt donderdag 07 april met een deel ander volk naar hier afgezakt en heeft een villa gehuurd in Silves, ne kilometer of 35 van hieruit.

Ik schuw de eenzaamheid niet, maar soms is het toch moeilijk en ontmoetingen met maten, vrienden van thuis zijn... gewoon super.
Ik kijk er erg naar uit en ben razend nieuwsgierig wie er allemaal opduikt.





Dinsdag 05.04: Albufeira.
-------------------
Woensdag 06.04: Albufeira.
-------------------
Aan dit verslag gewerkt en een beetje rondgefietst.
Ik groei naar m´n beste form toe, m´n benen voelen goed aan.

En juist nu moet ik een weekske aan het zwembad gaan liggen!
En die alcohol-break die ik ging nemen?

VERDORIE TOCH, WIE BRENGT ME EINDELIJK IS WAT DISCIPLINE BIJ ???
" NO ME PREOCUPES ", ... ik trek het me lekker niet aan.

Yieha, al de kinders en ook de groten wens ik een zalige paasvakantie toe.
Tot binnenkort.
Binnen een dag of 10 breng ik verslag uit over onze frappatsen hier.



MERCI SERGIO DAT GE DAT GEREGELD HEBT.

17 opmerkingen:

  1. Testelmans Kim5 april 2011 om 12:07

    Ale, er komt weer beweging op het blog!! Ik zit vol spanning te wachten of het verhaal nu echt was ofniet... En ge hoeft niet te stoefen met de 30 graden op het bord, hier genieten we ook van een lekkere 22 graden met een luchtig briesje, mmmmm!!!!
    Groetjes van iedereen!!!
    DAAAAAG!
    Kim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. alweer mooie foto's marc, daar zit een prachtig fotoboek in voor als je terug thuis zijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allez Tes, ge gaat er nog e stukske aan breien. Nu ik vind dat tof zo kan ik uwen blog nog wat blijven volgen. Ik ben er zeker van dat het ef dat ginder gaat bevallen!

    Succes daar en doe de groeten aan Xavier als ge hem ziet daar!
    Sep

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tess, weer volop genoten van je verslag. Van je 1 april grap minder, den deze was erin getrapt. Geniet van deze alcohol vrije week met de Sergio en komsoorten.

    Groeten,

    Bossie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hey neefke, het zit er bijna op voor u zeker? Uwe buik er van vol of volgend jaar mss dezelfde toer maar dan andersterom ;-) hou u goed en see ya soon!!! btw, buiten pinten drinken en tapa's eten, fietst gij nog wel???????
    Grtz
    Max

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geniet daar in Portugal met de hele groep!
    Wij hier op het thuisfront zullen ondertussen zorgen dat Standard wint van Genk (deze avond).
    Volgende week gaan wij de Ossies bezoeken.

    Groetjes aan iedereen

    Kristien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Marc, lang geleden dat ik je blog nog heb kunnen lezen (tijdsgebrek). Altijd maar werken (waarom eigenlijk als ik het verhaal van Jesus Léon lees). Hoop dat het goed met je gaat, ik heb weer genoten van de prachtige foto's en je verhalen. Morgen vertrekken pa en ma naar Griekenland (ze doen je de groeten), zelf ga ik met Ayko een paar dagen naar Hongarije. Hou je goed en geniet nog van je reis. Groetjes, Peter & Ayko

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey makker, 'tis altijd weer genieten als ik je verslag lees... Respect voor al die km's die je doet op je fietske !!
    Geniet er nog van hé !!!
    Grtz
    Super Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  9. He kerel, je gaat nog steeds lekker hé! Echt geweldig. Las net je stukje over die madam uit de USSR (heb het zeker gemist de vorige keer) maar way to go Marc!Goed bezig jongen, respect.
    En verdomme, geloofde die grap van je ook nog ;)
    Veel plezier met uwen maten!
    Groet, Tjalf
    Oh ja, krijg gewoon weer zin om te reizen als ik de blog van die kale pedaleur lees :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is dat nou voor een naam, Tjalf?!?!?!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. bietje respect voor men neefke he anoniemke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gij moet oe gemak houe mongol groeten uit geldrop kut!!!!! Voortaan oew gemak houe he

    BeantwoordenVerwijderen
  13. jaklopt maat jij begrijpt het hij moet echt zungemak houe groeten uit gteldrop

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Legt iemand mij de naam Tjalf nog uit?

    BeantwoordenVerwijderen