maandag 27 september 2010

Grrrrrrrrrrr..., woef, woef !!!!

Een kort verslag van maandag 13 september t.e.m. maandag 27 september.

Maandag 13.09 : Patra- Xilokastro.
---------------
Een dikke 100km gefietst vandaag richting Athene. De laatste 20km enorme last van een soort ontsteking aan de buitenkant van mijn 2 knieen. Eigenlijk de eerste keer na 3 en een halve maand fietsen dat ik ergens last van heb. Mij is het een compleet raadsel waar die pijn nu zo opeens vandaan komt. Zijn het misschien nieuwe spieren die hun plaatsje binnenin opeisen en zich tegen zenuwbanen aanschuren!?
Nog meer last heb ik van de vele zwerfhonden die werkelijk van overal opduiken. Geen scharmikkeligge, uitgemergelde chihuahuakes maar grote, sterk gespierde, dreigende blaffers die met zeer wilde en agressieve blik naar me toe komen gesneld. Meestal in groep van "nen hond" of 3-4. Dobbermannen, schepers,... WOLVEN!!!
Ge kunt niet veel meer doen dan heel veel kabaal terug maken, eens met uw voeten naar hen stampen en proberen hen kwijt te spelen door met een razende vaart door te trappen richting een... andere meute.
Werkelijk angstaanjagend deze "wegwerpartikelen van de Grieken", ik doe soms bijna in m'n broek en de pepperspray en de hondenbuzzer zitten onderaan in 1 van m'n fietstassen. Ik vertrouw die dingen ook niet echt en ik heb m'n 2 handen nodig om als een zot aan mijn stuur te trekken en proberen te ontsnappen.
Grrrrrrrrrr..., woef, woef !!!!!

Buiten de honden is het onderweg onwezenlijk kalm langs dit stukje kust. Geen "kat" op straat. Het is half september, prachtig weer en heel aangenaam zwemmen in het heldere water en toch hebben de meeste hotels hun deuren al gesloten en zit er nobody op de terraskes die toch nog opgesteld staan.
Raar, ik heb er geen goed oog in. Tis precies crisis hier!






Door een gigantische aczijnsheffing moeten naft en diesel vers geld opleveren voor de staatskas die met een verlies kampt van 300.000.000.000€ = 12.000.000.000.000 oude Bf. (Weinig zeggende info maar ik kreeg deze foto niet meer verwijderd van m'n blog, vandaar. Sorry for this.). Maar toch, tis precies crisis hier!



Dınsdag 14.09 : Xilokastro- Peramos.
----------------
Korinthie gepasseerd met de beroemde zeestraat van Korinthos. 2 Hongaarse ingenieurs hebben hier in 1890 een doorgang door de rotsen gefabriceerd zodat schepen de Korintische Zee via deze vaargeul kunnen verlaten om 6km verder in de Saronische Zee uit te komen.
Ik heb een uur of 2 gewacht op de brug om een cruiseschip of een tanker onder me door te zien varen door deze zeeengte. De grootste onder hen hebben aan weerszijden slechts enkele centimeters vrije ruimte om zich zonder ongelukken van de ene naar de andere kant te manouvreren. Helaas. Geen cruiseschepen of mammoettankers vandaag. Tis precies crisis hier!







Het is nog altijd prachtig weer 's avonds en op een verlaten stukje strand, 30km voor Athene, m'n slaapmatje opgeblazen, grondig geschekt of er geen wegwerpartikelen in de buurt waren, en me neergelegd.
Een prachtige sterrenhemel, het aangename geluid van het water en de warmte die zich behaaglijk om mijn schouders schikt. (Ahum). Super. Tamelijk goed geslapen. Alleen heel veel moeten krabben en jeuk.



Woensdag 15.09 : Peramos- Athene.
----------------
Kort ritje naar het centrum van Athene. Chaotisch verkeer, lawaai, bussen, taxi's, toeteren, brommerkes,... en maar claxoneren en van hun voeten maken. Met een beetje lef, een zekere mate van krankzinnigheid en veel geluk zonder kleerscheuren door het verkeer gefietst. Een sober maar gezellig pension gevonden. Veel vreemdelingen om niet te moeten zeggen negers in de buurt van het pension, alsook drugs(ver)handelingen. Toch voel ik me redelijk veilig want ook heel veel politiemacht in alle straten. Naar de aphoteker voor antibiotica en een zalfke.










Donderdag 16.09 : Athene.
-----------------
Niks gedaan.


Vrijdag 17.09 : Athene.
----------------
Samen met Yannick, een fransoos die ook in het pension logeert, de stad ingetrokken en 's avonds uit geweest. Alles keiduur hier. Een beetje eten en enkele consumpties en ik ben zo 50€ kwijt.


Zaterdag 18.09 : Athene.
-----------------
De Akropolis(berg) met het Parthenon gaan bezichtigen. Ok, zonder meer.
Het Parthenon is 2500 jaar geleden gebouwd en was gewijd aan de godin Athena. Het gebouw staat al meer dan 30 jaar in de stijgers en... zal nog meer dan 30 jaar in de stijgers moeten blijven staan! Gegarandeerd.








Yannick.





De Japkes hebben zich allemaal in hetzelfde tenue gestoken. Kwestie van elkaar niet uit het oog te verliezen!

Ook nog naar het gloednieuwe Akropolisch Museum geweest, een opvallende constructie van staal en glas. Urenlang rondgelopen en me vergaapd aan wel 4000 beelden en voorwerpen uit het Oude Grıekenland. Het museum is de kleine inkomprijs van 5€ meer dan waard.









Zondag 19.09 : Athene.
--------------
Een kijkje gaan nemen in het stadion-complex waar in 2004 de Olympische zomerspelen werden gehouden. Het is ontzettend warm vandaag. Precies of ze met een haardroger rond mijne kop zitten te blazen. Ergens een bordje gezien met... 38* op!






Maandag 20.09 : Athene- Lesbos.
----------------
's Avonds om 19h de boot vanuit Piraeus naar Lesbos genomen, het griekse eiland vlak voor de noord-westkust van Turkije. 13 Uur varen met onderweg enkele "tussenstops" op andere eilanden.
Voor het vertrek snel nog even een... voetbalstadionnetje meegepikt. Ditmaal van Olympiakos Piraeus, de huidige ploeg van Mirallas. Kevin heb ik niet gezien, wel een prachtig en erg sfeervol stadion.






Dinsdag 21.09 : Lesbos.
----------------
's Morgens in Lesbos aangemeerd en dadelijk besloten om morgen een boot naar Turkije te nemen en ticket gekocht.
Griekenland valt me zeker niet tegen maar voel meer voor Turkije weet ik.






Woensdag 22.09 : Lesbos (Gr.)- Edrimet (Tur.).
-----------------
Een uurke vanuit Lesbos met de boot tot in Ayvalik, een kuststadje in het NW van Turkije. In het stadje geniet ik dadelijk van de lachende, vriendelijke Turken.
Het lachen en genieten vergaat me echter snel eens ik op m'n fiets zit. Een verduiveld moeilijke rit van 60 kilometer tot in Edrimet. Hard labeur. Vlak maar veel wegenwerken, ellendig veel stof onderweg en beuken tegen de wind in. Ik krijg gewoon geen kilometers bij elkaar gereden en wordt soms letterlijk tot stilstand gebracht door de hevige snertwind. Om 60km te overbruggen heb ik meer dan 4u afgezien als de beesten. Een gemiddelde van... 14,1km/h op het vlakke. Niks aan te doen. WAT EEN KL#TENWIND!
Onderweg een paar keer gestopt om wat te eten en te drınken. Cola deze keer, zelfs een blikje bier wordt me hier niet gegund want is in de verre omtrek niet te bespeuren! WAT EEN KL#TENLAND!
Na een drankstop terug vertrokken en na een kwartiertje lichte paniek. Ik heb m'n rugzakje met alle waardevolle spullen erin vergeten in het tankstation. Draai me om om terug te rijden maar 1 meter windaf wordt me niet gegund vandaag. Ne gast van het tankstation is op z'n brommertje gesprongen om me mijn rugzak te komen brengen. WAT EEN PR#CHTLAND!




Donderdag 23.09 : Edrimet.
------------------
Rustdag.
Bellen en sms-en naar het thuisfront. Ongelooflijk duur hier in het aziatische deel van Turkije. Een sms-ke 3 tot 5€ naargelang de lengte van het bericht. Een telefoongesprek van en 10-tal minuten kost me al m'n overige belkrediet, nl... 21,73€. Gelukkig is het gesprek me elke cent waard!
Heb me vandaag ook nog eens onderhanden laten nemen en me goed laten insoppen bij een turkse kapper. Volledige scheerbeurt van kop en kin, een klein massage van slapen, nek en schouders, met vuur zit em rond m'n oren en neus te spelen, reukskes hier en zalfjes daar, thee drinken en koekjes eten en maar vragen stellen in het... turks. Ondertussen zitten er al 4 wachtenden na mij maar daar trekt den deze zich niet teveel van aan. Na 3 kwartier stap ik blijgezind uit de stoel. 7 Lira is de prijs. De extra 3 lira (1,50€) heeft hij dubbel en dik verdiend!




Vrijdag 24.09 : Edrimet- Troje.
----------------
110 Km tot in Troje over "geaccidenteerd terrein".
Voor de Turken ben ik een held op m'n fiets. Vandaag heb ik wel 200 keer m'n hand opgestoken of iets teruggeroepen naar toeterende, juichende, roepende en lachende mensen. Onderweg een aantal keer MOETEN stoppen voor gratis druiven, meloenen, thee en frisdrank.
Turkije is goed voor zijn gasten.





Zaterdag 25.09 : Troje- Şarkoy.
-----------------
's Morgensvroeg naar "het paard" gaan kijken en de site van de oude stad gaan bezoeken. ( Achilles- Odysseus- Koning Agamemnon- Aphrodıte- Homerus en de Ilias- ...).
Troje was een welvarende stad die tevergeefs aangevallen en belegerd werd door anderen. De muren rondom de stad waren te stevig en te hoog om binnen te geraken. Op een bepaald moment krijgen de bewoners van de stad een reuze paard als geschenk. Er hebben zich echter een aantal krijgers verscholen in het paard. Als het paard binnen de ommuurde stad wordt gebracht komen de kerels 's nachts uit het paard gekropen en openen de stadspoorten zodat andere soldaten binnenkunnen en de stad kunnen veroveren.
Toch zoiets in den aard. Einde les ...???












Vanuit Troje gefietst tot in Çanakkale en van daaruit de ferryboat naar Gelibolu. Verder met de fiets tot in Şarkoy. Heb ook al een ticket gekocht om vanhieruıt morgenvroeg een soort hooverkraft naar Istanbul te nemen.
Een hele dag onderweg geweest en een hele onderneming!




Zondag 26.09 : Şarkoy- Istanbul.
---------------
Rond de middag in Istanbul aangekomen na een speciaal tochtje over water. Drukte alom in de miljoenenstad van 16 miljoen inwoners. Hotelleke binnengestapt, echter niet veel bijzonders. Misschien zoek ik morgen wel iets anders.




Dit is niet m'n hotel. Wel het zicht vanuit mijn hotelkamer!



's Avonds een paar gasten aangesproken en in hun kielzog bus en metro genomen naar het voetbalstadion van Galatasaray. Vanavond spelen ze tegen een naburige ploeg uit Istanbul (6e speelag turkse competitie). Sjaal gekocht voor 5€ en een ticket op de zwarte markt voor 25€. Samen met 3 jonge, vriendelijke, beleefde en engelssprekende Turkjes een mooie avond en nacht tegemoet.




Goed voetbal, de sfeer in het stadion is fantastisch en de Galatasaray-supporters zingen constant liederen naar elkaar toe. De ploeg van Frank Rijkaard wint uiteindelijk vlot na bijwijlen oogstrelend voetbal met 3-1. Grote man van de match is de Tjech Milan Barros met een zuivere hattrick in de 1e helft en met een werkelijk prachtig 3e doelpunt als absoluut hoogtepunt.





De geel-rood-wıt-zwarten doen me in veel opzichten aan m'n ploegske van thuis denken. (Allez, als het goed draait!).
Ik teken voor hetzelfde scenario voor de match van zondag van de Rouches tegen Anderlecht. Met Meme T. ın de huid van Milan B. !!!!!
't Zou geweldig zijn. Ik zou willen dat ik er bij kon zijn !







Na de match nog verder op stap geweest met de studenten.
Istanbul is great.



Maandag 27.09 : Istanbul.
---------------
Vandaag aan dit verslag begonnen. Geraak opnieuw niet vooruit.

Tot gauw.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten